
Løsningen ble at HAK opprettet et selskap som kunne stå for monteringen av stålkonstruksjonene. Flere nøkkelpersoner fra Vistal Gdynia ble med over i det nye selskapet og etter kort tid fikk det nye selskapet nødvendige sertifiseringer og CE-merkinger på plass. Tross dette ble selve prosjektet kun forsinket med et halvt år.

Sveise- og malingsarbeidet krever et bestemt klima for å kunne gjennomføres. Siden mye sveising er gjennomført på arbeidsstedet i Tana hvor det er mye kulde ble prosjektet planlagt med et års lengre byggetid en normalt.

Det nye landemerket er bygget rundt et asymmetrisk tårn av stål hvor tårnbeina krysser hverandre i ca. 70 meters høyde. Det lengste av beina ruver ca. 95 meter over bakken. Til å bygge den 259 meter lange brua har det gått med 1850 tonn stål til kassen og 850 tonn stål til tårnet.

Lyssettingen på brua er helt unik. Det er lysshow på kveldene og lysene er inspirert av det samiske flagget og nordlyset, dette sammen med at brua i seg selv er inspirert av en samisk lavvo gir brua et lokalt og spektakulært preg. Lyssettingen er satt av designfirmaet Zenisk.

Byggherre: Statens Vegvesen Region Nord Hovedentreprenør: HAK Entreprenør/ Vistal Gdynia S.A Arkitekt og design: Eldar Høysæther, Statens vegvesen og Thomas Reed, Cowi AS Stålentreprenør: HAK Steel AS |