Den 16 tonn tunge takhetten er designet av arkitektfirmaet Jensen og Skodvin og danner et tydelig element på den populære turistveien. Før verkstedet fikk tegningene fra arkitekten var de bekymret for om det var tatt hensyn til at stålplatene skulle monteres mot hverandre uten problemer med skjøtene, men dette ble ikke noe problem. Verkstedene roser arkitektene for deres godt dimensjonerte tegningsunderlag, der det ikke gis rom for avvik hvis sluttresultatet skal bli bra. Med mange vinkler som måtte treffe ”hjørne mot hjørne” og muligheter for skalerende feilmargin ble taket prøvemontert og delvis sveiset, i verkstedet før det ble fraktet opp på Sognefjellet for endelig montering.
Med i utgangspunktet små toleranser ble det sveiset på ekstra avstivninger før transporten for i størst mulig grad unngå sveisekrymp da dette ville påvirke vinkelen mellom platene i monteringen oppe på fjellet hvor montørene hadde begrenset med verktøy tilgjengelig.
Monteringen av takhetten ble gjort i løpet av en uke og skapte interesse og nysgjerrighet fra forbipasserende og resulterte i et nytt landemerke på den populære strekningen.
Byggherre: Statens Vegvesen Nasjonale turistveier Arkitekt: Jensen og Skodvin Arkitektkontorer AS Stålentreprenører: Svinndal Gjerde og Sveiseverksted AS i Våler og Trosterud Mekaniske Verksted AS i Oslo. |