Studiereise til Kistefos Museum

Arkitektur
Norsk Forening for Stålkonstruksjoner, i samarbeid med Norsk Stålforbund, arrangerte en meget interessant studiereise til Kistefos Museum 17. – 18. september. Grunnet reiserestriksjoner var det i år ikke mulig å legge studiereisen til utlandet. Men hva gjør vel det når vi har verdenskjente Kistefos Museum, som ifølge New York Times er en av «52 Places to Go in 2020». Avisen skriver følgende om valget av Kistefos museum: "What makes it a must-see cultural destination is “The Twist,” a new 15,000-square-foot structure spanning a river in the middle of the sculpture park."
Studiereisen samlete 26 deltakere

The Twist er designet av de verdenskjente arkitektene i BIG, Bjarke Ingels Group, og huser skiftende kunstutstillinger av internasjonalt kaliber. The Twist er et galleri, en bro og en skulptur i seg selv, og vrir seg 90 grader over Randselva i et 60 meter langt spenn ved hjelp av bærende stålkonstruksjoner. Bygget har vakt stor internasjonal oppmerksomhet og vunnet flere prestisjetunge priser, blant annet «Leading Culture Destination Awards 2020» i klassen beste arkitektur, som er omtalt som museenes Oscar.

Studiereisen, som samlet 26 deltakere, herav 6 fra Ynges Stålnettverk, startet torsdag med lunsj på Sundvolden Hotell. Deretter gikk turen til Kistefos Museum i Jevnaker, med en guidet tur og omvisning av broen The Twist, der tema var «Bygg og arkitektur». Etterpå var det besøk av skulpturparken før turen gikk til Hønefoss for innsjekking på hotellet og felles middag på Brasserie Fengselet. Dagen etter var det et miniseminar med presentasjon av næringslivet i Ringeriksregionen, ved Jan Erik Gjerdbakken i Ringerike Næringsforening. Studiereisen ble avsluttet med lunsj på Pizzeria del Generale. Studiereisen var både faglig interessant og sosialt meget hyggelig, noe vi sent vil glemme. Vel møtt igjen til neste års studiereise!

The Twist huser skiftende kunstutstillinger av internasjonalt kaliber.

Forfatter: Kjetil Myhre

Flere bilder:

Fra presentasjon av næringslivet i Ringeriksregionen, ved Jan Erik Gjerdbakken i Ringerike Næringsforening
Fra guidet tur av skulpturparken